Carta a Camille Saint-Saëns

Barcelona, 19 de maig del 2013

Admirat mestre,

Fa poc em vaig referir a vosté en el meu blog, on feia al·lusió al seu magnífic Concert per a piano en sol menor. Però avui diumenge, dia 19, he tingut la idea d’escoltar el seu Segon Concert per a violí i orquestra en Do Major, obra que vostè va escriure 10 anys abans. He pensat en escoltar-lo, sobretot, per un motiu que em preocupa i molt: per què no es toca? Una obra tan fresca, espontània, lírica i virtuosa, i que hagi quedat aparcada del repertori per a violí i orquestra? No és just mestre. Aquest Concert té moltes virtuts per a ser programat i difós. Tant l’orquestra com el solista estan escrits de manera excepcionals. El públic estaria encantat d’escoltar-lo. Els solistes només fan que repetir un esquema del mateix, fins al punt que al final dius “ja n’hi ha prou!”. S’ha perdut la curiositat?

Del seu Segon Concert he escoltat les versions de Ruggiero Ricci i de Ivry Gitlis, les dues excepcionals. Tant l’un com l’altre, durant les dècades dels seixanta i setanta, a més d’enregistrar la seva obra, la van promocionar tocant-la en concert. Però, de què ha servit? Quan es parla de Saint-Saëns només apareix el Tercer Concert en si menor, que vostè va dedicar a Pablo Sarasate. Com si només n’hagués fet un. Em fa ràbia, mestre!

D’altra banda, li he de donar una bona notícia: he descobert un nou enregistrament que m’ha impactat. El que la jove violinista francesa Fanny Clamagirand ha fet amb l’Orquestra Sinfonia Finlàndia, on interpreta els seus tres concerts. Clamagirand és una noia de trenta anys que toca com els àngels. El so és preciós i la tècnica, perfecta! Fa una veritable creació dels tres concerts. És una esperança? M’agradaria pensar que sí, però ho dubto. La selecció de concerts està feta, i no crec que solistes i directors d’orquestra canvïin de manera de ser. És sempre molt més còmode anar repetint les mateixes obres.

Amb tot el meu respecte, li envio una molt cordial salutació,

Jordi Cervelló, compositor

saintsaens2

Barcelona, 19 de mayo de 2013

Admirado maestro:

Hace poco me referí a usted en mi blog, en el que hacía alusión a su magnífico ‘Concierto para piano y orquesta en sol menor’. Pero hoy domingo, día 19, he tenido la idea de escuchar su ‘Segundo Concierto para violín y orquesta en Do Mayor’, obra que usted escribió diez años antes. La idea de escucharlo la he tenido sobre todo por un motivo que me preocupa y mucho: por qué no se toca? ¿Una obra tan fresca, espontánea, lírica y virtuosa, y que haya quedado aparcada del repertorio para violín y orquesta? No es justo maestro! Este Concierto tiene muchas virtudes para ser programado y difundido. Tanto la orquesta como el solista están escritos de manera excepcional y el público estaría encantado de escucharlo. Los solistas no hacen más que repetir un esquema hasta que al final dices “basta ya de lo mismo”. ¿Se ha perdido la curiosidad?

De su Segundo Concierto he escuchado las versiones de Ruggiero Ricci y de Yvry Gitlis, las dos excepcionales. Ambos, durante la década de los años 60 y 70, además de grabar su obra, la promocionaron en concierto público. Pero, ¿de qué ha servido? Cuando se habla de Saint-Saëns solo aparece el ‘Tercer Concierto en si menor’, que usted dedicó a Pablo Sarasate. Como si hubiera escrito sólo un concierto. ¡Me da rabia, maestro!

Por otra parte, quiero darle una buena noticia y es que he descubierto una nueva grabación de su obra para violín y orquesta. La que interpreta una joven violinista francesa llamada Fanny Clamagirand, con la Orquesta Sinfonía Finlandia y que interpreta sus tres conciertos. Es una chica de 30 años que toca como los ángeles. El sonido es precioso y su técnica, perfecta. Realiza una verdadera creación de los tres conciertos. ¿Es una esperanza? Me gustaría pensar que sí pero lo dudo. La selección de conciertos está hecha y no creo que solistas y directores de orquesta cambien su manera  de ser. Es mucho más cómodo ir repitiendo las mismas obras.

Con todos mis respetos, le envío un cordial saludo,

Jordi Cervelló, compositor

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s