Rodolphe Kreutzer

Kreutzer

Rodolphe Kreutzer (1766-1831), dedicatari de la famosa sonata que va escriure Beethoven, va ser violinista i compositor francés i fundador de l’Escola de Mannheim de violí. Juntament amb Pierre Rode i Pierre Baillot, va escriure mètodes, a més de concerts amb la finalitat de reorganitzar el Conservatori de París.

Els seus famosos 42 Estudis per a violí sol han estat, i són considerats també avui, una pedra de toc dins del progres tècnico-musical d’aquest instrument. Són estudis escrits amb molta eficacia i personalitat on es troben les dificultats més essencials del violí escrites amb un exquisit gust musical.

Quan em van oferir l’encàrrec d’escriure una obra per a la inauguració de la Sala Oriol Martorell de L’Auditori, en el concert que havia de fer el Quartet Casals, vaig tardar molt poc en saber què havia d’escriure. Posar en pràctica el deute pendent que tenia amb Kreutzer. Un deute que consistia en seleccionar una sèrie dels seus estudis i transformar-los en una mena de Suite per a quartet de corda segons el meu estil compositiu.

En vaig escollir cinc, el primer dels quals havia de ser forçosament el número 2. És el més representatiu de tota la serie i tracta notes soltes en la meitat superior de l’arc (détaché). Després vindria el núm. 4, dedicat al staccato; el núm. 9, relatiu al mecanisme de la mà esquerra; el 29, que fa referència al lligat en el canvi de corda i, per concloure, el núm. 30, que, tot i que Kreutzer indica Moderato, jo l’he escrit com un Allegro. A més, combina l’arpegiat amb notes soltes dins d’un clima molt divertit.

El fet d’agafar material escolàstic com estudis o excercicis i transformar-lo en una peça de concert ha estat un fet habitual dins la meva producció. La primera obra amb aquesta intencionalitat va ser l’Allegro-Studio de Dos moviments, escrita l’any 1965 i inspirada en l’obra del pedagog Otakar Sevcik.

Etüden nach Kreutzer va ser molt ben interpretada pel Quartet Casals, com també més endavant per l’Atrium String Quartet. Aquest últim quartet van enregistrar l’obra a Sant Petersburg, el mes de desembre de 2009, en un CD monogràfic, enregistrat a l’Església de Santa Caterina d’aquella ciutat.

Jordi Cervelló

Rodolphe Kreutzer (1766-1831), dedicatario de la famosa sonata que escribió Beethoven, fue un violinista y compositor francés, fundador de la Escuela de Mannheim de violín. Junto con Pierre Rode y Pierre Baillot escribió métodos, además de conciertos con la finalidad de reorganizar el Conservatorio de París.

Sus famosos “42 Estudios” para violín solo han sido y son todavía hoy considerados como “piedra de toque” en el progreso técnico-musical de este instrumento. Son estudios escritos con mucha eficacia y personalidad, donde se encuentran las dificultades más esenciales del violín, escritas con exquisito gusto musical.

Cuando se me ofreció el encargo de escribir una obra para la inauguración de la Sala Oriol Martorell del Auditori de Barcelona, que llevaría a cargo el Cuarteto Casals, tardé muy poco en saber lo que tenía que escribi: poner en práctica una deuda pendiente que tenía con Kreutzer. Ésta consistía en seleccionar una serie de sus estudios y transformarlos en una especie de Suite para cuarteto de cuerda, según mi estilo compositivo.

Elegí cinco de ellos, el primero de los cuales tenía que ser forzosamente el nº 2, el más representativo de toda la serie y que trata de notas sueltas en la mitad superior del arco (détaché). Seguiría el nº 4 con el “staccato”, el nº 9 con el mecanismo en ligado de la mano izquierda, el 29 con su suave ligado en canvio de cuerda y para concluir con el nº 30 que todo y que Kreutzer escribe “Moderato”  yo lo he escrito como un “Allegro”. Este último combina el rápido arpegiado con notas sueltas, dentro de un clima divertido.

El hecho de utilizar material escolástico tipo estudio o ejercicios para luego transformarlo en pieza de concierto ha sido habitual dentro de mi producción. La primera obra de estas características fue el “Allegro-Studio” de “Dos Movimientos”, escrito el año 1965 e inspirado en la obra del pedagogo Otakar Sevcik.

“Etüden nach Kreutzer”  fue muy bien interpretado por el Quartet Casals, al igual que poco después lo fue por el Atrium String Quartet. Este último conjunto grabó la obra en San Petersburgo en diciembre de 2009, como parte de un CD monográfico que se registró en la Iglesia de Santa Caterina de dicha ciudad.

   Jordi Cervelló

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