El violí i la corda ‘mi’ (4)

Johannes Brahms

Trenta quatre anys haurían de passar, des de l’estrena del Concert de Mendelssohn, per arribar a l’any 1878, quan Brahms i Txaikovski escriuen el mateix any els seus respectius Concerts per a violí i orquestra. M’agraden molt les dues obres, absolutament diferents l’una de l’altra. M’he decantat pel Concert per a violí i orquestra de Johannes Brahms, ja que en el seu primer moviment -“Allegro non troppo” trobem dos moments que crec indispensables per a la meva intenció de resaltar el so miraculós dels aguts de la corda “mi” del violí.

El Concert de Brahms és una obra d’una gran bellesa, una mena de simfonia polifònica, amb una part solista densa i de caràcter. Els seus moments de màxim refinament els trobem precisament quan col·loca el violí solista en les altures. Entre els compassos 136 i 142, i amb la indicació de “piano”, el violí canta de manera sublim el tema principal. Mentre, l’orquestra es manté silenciosa i estàtica, gràcies a un pedal de “re” greu dels violoncels, i un lligat de corxeres a càrrec de les violes. El mateix torna a passar després de la “cadenza” del violí solista, encara més sublimat. És a partir del compàs 527, en un passatge més ample i amb la indicació de “tranquillo” per a totes les veus. Tal i com deia en el Concert de Beethoven, en aquest passatge de Brahms, per la seva atmosfera celestial i extrema subtilesa, serà el solista qui establirà el “tempo”, mentre el director es limitarà a mantenir les notes llargues de l’orquestra dins d’un “pianissimo”. L’emoció és màxima i el discurs sembla haver-se instaurat per sempre més. A poc a poc el somni es va fent realitat i l’orquestra iniciarà un “crescendo” progressiu, que ens portarà a un final contundent.

Jordi Cervelló

ENLLAÇ:
Partitura del Concert per a violí i orquestra de Johannes Brahms

Treinta y cuatro años tendrían que pasar, desde el estreno del Concierto de Mendelsohn, para llegar al año 1878, cuando Brahms y Tchaikowsky escribirían sus respectivos conciertos para violín y orquesta. Los dos ese mismo año. Ambos absolutamente distintos pero escritos en la misma tonalidad de “Re Mayor”. Elegí el de Brahms y en concreto su primer movimiento -“Allegro non troppo”-, ya que contiene dos momentos que considero indispensables para mis intenciones de resaltar el sonido milagroso de la cuerda alta del violín.

El Concierto de Brahms es de una solidez extraordinaria. Una especie de sinfonía polifónica, con una parte solista densa y de alto empuje. En los momentos de máximo refinamiento, coloca al violín en su parte más alta, en la querida cuerda “mi”. Sólo comentaré dos ejemplos, que considero muy representativos. Para empezar, en los compases del 136 al 142 y con la indicación de “piano”, el solista canta de manera sublime el tema principal. El vibrato es contenido y la arcada se desliza lentamente y con toda suavidad. Mientras, la orquesta se mantiene silenciosa y estática, mediante un pedal en el “re” grave de los violonchelos. Lo mismo se vuelve a producir tras la “cadenza” del solista, pero aún más sublimado, a partir del compás 527, dentro de un pasaje más amplio y con la indicación de “tranquillo”, para todas las voces. Tal como indiqué en el “Larghetto” del Concierto de Beethoven, también en este momento el director se limitará a mantener las notas largas de la orquesta, con las más leves indicaciones y según la emoción del solista. Poco a poco, el sueño se hará realidad y la orquesta iniciará un “crescendo” de manera progresiva, que lo llevará a una enérgica conclusión.

Jordi Cervelló

ENLACE:
Partitura del Concierto para violín y orquesta de Johannes Brahms

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