El violí i la corda ‘mi’ (i 5)

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/t1.0-9/p480x480/1378172_600768593298058_11368664_n.jpg

Aquests últims dies he comentat quatre concerts de violí, explicant -en uns més que d’altres- quina expressivitat pot produir la corda “mi” en els cantabile de les seves notes més agudes. Era molt important per a mi fer aquesta explicació. Com deia en el primer article -quan parlava dels grans constructors de violins italians-, tots aquells artesans van contribuir de manera definitiva a fer que la qualitat dels violins arribés a un somni sonor fins aquell moment inimaginable. La qualitat d’aquells instruments, encara en ple rendiment a dia d’avui, ha sigut vital. Una eina preciosa i única, que els grans violinistes utilitzen com si fos l’ésser viu més estimat. L’instrument és qui els dóna la possibilitat de viure un veritable paradís espiritual, i així poder captivar als oients amb uns sons d’una extrema qualitat.

Tornant al registre agut de la corda “mi”, jo mateix, quan vaig escriure el meu Concert per a violí i orquestra l’any 2003, recordo perfectament la crida que vaig percebre d’unes notes agudes, que indicaven l’inici del que seria el meu concert. Al quart compàs apareix el violí solista, que en un “mezzo piano dolce”, repeteix dues vegades el que en un moment determinat vaig captar, i que no vaig dubtar ni un segon en escriure ràpidament. És també important dir que, de vegades, el més petit suggeriment, el més petit detall, pot portar a escriure una obra de gran envergadura. Estic segur que Mendelssohn en va tenir prou amb els cinc primers compassos del tema principal per seguir un camí impecable i d’una inspiració total.

Jordi Cervelló

Estos últimos días he comentado varios movimientos de cuatro conciertos de violín, explicando -en unos casos más que en otros-, que tipo de expresividad produce la cuerda “mi” en los cantabiles de las notas agudas. Es muy importante para mi haber hecho estas explicaciones, poniendo de manifiesto que la calidad artesanal de los grandes constructores italianos fue definitiva. Sin ellos, no hubiera sido lo mismo. La mejor prueba la tenemos en el hecho que los grandes solistas de la actualidad, continúan tocando con los instrumentos que crearon Stradivari, Guarneri y otros grandes nombres de la liuteria italiana. Han pasado ya varios siglos y todavía siguen teniendo su sonido inimitable. Un timbre que ofrece la posibilidad de transportarnos a un verdadero paraíso y cautivar a los oyentes con unos sones de gran belleza.

Me place. ya para terminar esta serie, explicar que cuando decidí escribir mi Concierto para violín y orquesta en el año 2003, lo hice tras percibir una “llamada” muy especial, que me dió a entender lo que podía ser el inicio de mi concierto. Unas notas en el registro agudo, que no dudé un instante en anotar. Al cabo de pocos días, empezaba a componer mi concierto para violín y orquesta. Siempre he creído en estos mensajes. A veces, pequeños detalles pueden convertirse en obras de gran envergadura. Pienso, por ejemplo, en Mendelssohn, quizá para el cual tan solo los cinco primeros fueron suficientes para seguir de manera impecable su gran concierto.

Jordi Cervelló

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s