Karl Jaspers

Karl_Jaspers_1946.jpg

Jaspers és un dels filòsofs més importants del XX. És dels que explica el concepte de llibertat, de manera clara i realista. Aquest pensadors va néixer a Oldemburg, el 1883, i va morir a Basilea el 1969. La seva obra és clau per a entendre la consciència de l’individu en el pas del temps. Apartat pels nazis, va viure a Basilea a partir de 1948, on va ser professor de la universitat.

Sobre la llibertat, diu en el seu llibre Origen y meta de la historia, publicat l’any 1949: “(….) acaso las más profundas antítesis entre los hombres estén determinadas por su manera de concebir la libertad. Lo que para unos es el camino de la libertad, paréceles a otros lo contrario. Casi todo lo que es querido por los hombres lo es en nombre de la libertad. (…) la libertad suscita entusiasmo, però también angustia. Diríase que hay hombres que no quieren la libertad, que quisieran incluso eludir la posibilidad de la libertad. Se habla de libertad política, religiosa, económica, social…, pero la política es la que ocupa el primer plano en las discusiones. La historia demuestra que solo en Occidente se ha intentado la libertad política. Pero la mayoría de sus realizaciones han fracasado”.

Jaspers ya subrayó cuando escribió este libro sus dudas de si Europa iría en camino de la libertad o por el contrario desembocaría en su aniquilación en un plazo previsible. El filósofo concibe que en libertad nada sea exceptuado. “Todo lo que posee ser y sentido debe alcanzar su derecho”. Y añade que “la condición de la libertad es la amplitud más extrema”.

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s