Cronològica

1935 Neix a Barcelona el 18 d’octubre.

1941-53 Estudis musicals i de violí amb Rosa Garcia Faria i Joan Massià.

1952-70 Estudia harmonia i contrapunt. Posteriorment anàlisi orquestral i instrumentació amb Josep Maria Roma.

1956-60 Perfeccionament de violí a Milà amb Franco Tufari i a Salzburg amb Eugen Prokop.

1960 Accident automobilístic a Roma que no li permet continuar la carrera violinística. Decideix dedicar-se a la composició.

1965 Composició de l’obra Dos moviments per a quartet o orquestra de corda que determinarà la trajectòria com a compositor.

1970 Participa en la Dècada de Compositors Catalans dins del VIII Festival Internacional de Música de Barcelona. S’interpreta Fantasia concertant (1969) per a violí i orquestra.

1972 L’orquestra de corda Young Israel Strings estrena Anna Frank, un símbol (1971) en el X Festival Internacional de Música de Barcelona i a Madrid dins el segon cicle d’Ibermúsica.

1973 Rep el Premi Ciutat de Barcelona per la seva obra simfònica Seqüències sobre una mort (1970) i escriu Balada com a encàrrec del Festival Internacional d’Israel per al pianista Arthur Rubinstein.

1974 La llavors Orquestra Ciutat de Barcelona sota la direcció de Heinz Fricke estrena Seqüències sobre una mort, mentre que RCA l’edita discogràficament amb la Royal Philharmonic de Londres dirigida per Antoni Ros Marbà.

1975 Compon Alliberament per a quartet vocal o cor mixt sobre text de la seva mare Maria Concepció Garriga com a encàrrec de la Comissaria General de la Música. El quartet vocal Tomás Luis de Victoria l’estrena l’any següent a Alacant.

1976 Guardonat amb el Primer Premi del Concurs Permanent de Composició i Investigació Musical per Biogènesi escrita en col·laboració amb el físic Jorge Wagensberg. Escriu Sonata in cinque tempi per a violí sol.

1977 Estrena a Madrid de Seqüències sobre una mort per l’Orquestra Simfònica de RTVE dirigida per Enrique García Asensio. Escriu Sonata a la memòria de Pau Casals per a violoncel sol digitada i gravada per Radu Aldulescu.

1979 Nomenat President de l’Associació de Relacions Culturals Espanya-Israel. Estrena de Clamor (1972) per a orquestra amb l’Orquestra Ciutat de Barcelona dirigida per Sydney Hart.

1981 Inicia la seva col·laboració com a crític musical de El País, activitat que es prolongarà fins el 1989.

1982-83 Compon el poema simfònic per a orquestra Vers l’infinit inspirat en la poesia de Giacomo Leopardi «L’infinit» com a encàrrec de l’Ajuntament de Barcelona. Compon Studio-Fantasia (1982) per a piano sol.

1983 S’estrena al Teatro Real de Madrid Fantasia concertant, cicle Orquestra Simfònica de RTVE amb Gonçal Comellas de solista. Conclou el tractat sobre tècnica violinística titulat Principis fonamentals sobre la tècnica general del violí.

1984 Estrena d’Anna Frank, un símbol a Nova York amb excel·lent crítica de Bernard Holland al New York Times.

1985 Dos moviments és inclòs en el repertori dels Virtuosos de Moscou. S’estrena a Barcelona Vers l’infinit amb l’Orquestra Ciutat de Barcelona dirigida per Antoni Ros Marbà.

1986 La mateixa obra és estrenada a Madrid amb l’Orquestra Nacional d’Espanya dirigida per Maximiano Valdés i a Colòmbia amb l’Orquestra Filharmònica de Bogotà dirigida per Agustí Cullell.

1987 La English Chamber Orchestra dirigida per Enrique García Asensio estrena Lux et umbra (1984-85), (versió definitiva de Biogènesi) al Palau de la Música de Barcelona.

1988 La Unió de Compositors de la URSS el convida per participar en el III Festival Internacional de Música Contemporània celebrat a Sant Petersburg. Els Virtuosos de Moscou dirigits per Vladimir Spivakov interpreten Dos moviments. L’editora discogràfica Col legno edita un CD del concert al costat d’obres de Penderecki, Schnitke i Shchedrin.

1990 Compon Cant nocturn per a viola i orquestra per encàrrec del Centre per a la Difusió de la Música Contemporània. La revista britànica The Strad publica un ampli article signat pel crític i musicòleg Edward Sainati sobre la seva música i la seva visió del repertori per a violí.

1992 S’estrena Un cant a Pau Casals (1991) a la Sala Oval de Montjuïc amb Lluís Claret com a solista en presència dels Reis d’Espanya durant els Jocs Olímpics de Barcelona. És membre del jurat del Premi Internacional de Música Pau Casals.

1993 Un cant a Pau Casals s’interpreta al cementiri del Vendrell amb motiu del 20è aniversari de la mort de Pau Casals. Compon Concertino per a violí i cordes que dedica a Gerard Claret i l’Orquestra Nacional de Cambra d’Andorra.

1994 És convidat al Festival Internacional de Colmar (França) pels Virtuosos de Moscou i escriu Sonatina per a violí sol que dedica la seva filla Susanna

1996 Compon Petita suite i Moment musical per a piano sol més dels Divertimenti per a dos violins. Presentació de Concertino dins el cicle de l’Associació Filharmònica de Madrid a l’Auditori Nacional. Franz-Paul Decker dirigeix Un cant a Pau Casals amb l’OBC al Palau de la Música de Barcelona.

1998 Gemini (1997-98) per a violí i violoncel solistes –obra encàrrec del Govern d’Andorra– s’estrena a l’Auditori Nacional d’Andorra amb Gerard i Lluís Claret de solistes. Compon 4 Capricci per a violí sol. Catalunya Música li dedica tres programes a l’espai radiofònic «Perfils» que dirigeix Raimon Colomer.

1999 El Museu de la Ciència de la Fundació “la Caixa” li encarrega una obra per il·lustrar l’exposició titulada «I després fou la forma…» que es convertiria en la partitura simfònica Formes per a una exposició escrita en col·laboració amb Jorge Wagensberg.

2000 El Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya li dedica un llibre dins la «Col·lecció Compositors Catalans» en què es troba l’essencial de la seva obra. Són els seus autors Xavier Casanoves Danés, Pedro Alcalde i Emilio Moreno. Escriu tres obres importants per a viola: Sonata per a viola, Souvenir i Leggenda.

2001 Invitació a la II Trobada de la JONDE (Jove Orquestra Nacional d’Espanya). L’orquestra dirigida per Gonçal Comellas interpreta Anna Frank, un símbol.

1987-1999 S’estrena el quartet de corda Remembrances a la Schubertíada de l’Auditori Winterthur amb el conjunt David Quartet. Membre del jurat del XV Nacional Concours a Rotterdam.

2002 Estrena de La sisena nit (1983-1996) per a guitarra i orquestra a Madrid amb Jaume Torrent de solista dins del cicle de la Orquestra de RTVE.

Inicia una molt important relació amb Sant Petersburg. L’Hermitage Orchestra-Camerata Sant Petersburg dirigida per Alexis Soriano ofereix un concert monogràfic al Teatre de l’Hermitage amb quatre obres per a cordes (Concerto grosso, Concertino, Dos moviments i Gemini) que després formaran un CD editat per Assaig.

2003 S’estrena a Barcelona Divertimento 2002, obra encàrrec de l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya. Dirigeix l’OBC, Hans Graf.

Gravació de Formes per a una exposició per The Academic Symphony Orchestra de Sant Petersburg dirigida per Alexis Soriano a la Sala Gran de la Filharmònica.

Enregistrament a Sant Petersburg de sis obres per a violí sol, dos violins i violoncel que edita Columna Música. Són els seus solistes Ilia Ioff i Ilia Tepliakov (violins) i Sergei Slovachevsky (cello).

2004 Invitació d’Alícia de Larrocha a l’Acadèmia Marshall de Barcelona on s’interpreten i s’analitzen diverses de les seves obres. Per a ella escriu Preludiando per a piano sol.

El jove violinista rus Sergei Maalov interpreta Concertino amb la Camerata de St Petersburg al Palau de la Música de Barcelona.

2005 Estrena de Lux et umbra al Teatre de l’Hermitage dins el cicle Tardes d’Espanya.

S’interpreta Cant nocturn per a viola i orquestra amb l’Orquestra Reial Filharmònica de Galícia i Enrique Santiago de solista. Estrena al Teatre Monumental de Madrid del Concert per a violí i orquestra –obra bàsica de tot el seu repertori– amb Markus Placci de solista i l’Orquestra Simfònica de RTVE dirigida per Uwe Mund.

Jordi Cervelló compleix 70 anys.

2006 Estrena a Madrid del poema dramàtic Ybris (2004-05) dins el cicle Música i Mite de l’Orquestra Nacional d’Espanya (ONE) amb Josep Pons de director. La mateixa obra s’executa al Palau de la Música de Barcelona (Diumenges al Palau) amb l’Orquestra Filharmònica de Novosibirsk dirigida per Thomas Sanderling.

Concert monogràfic a La Pedrera dins el cicle Celebracions 2006 de la Fundació Caixa Catalunya amb el Quartet Prometeu d’Itàlia.

El setembre s’estrena el quartet Etüden nach Kreutzer (obra encàrrec de L’Auditori de Barcelona) a càrrec del Quartet Casals; primer a la Mozartsaal d’Hamburg i a l’octubre per a la inauguració de la Sala de Cambra de l’Auditori de Barcelona.

El 25 de setembre de 2006 rep la Creu de Sant Jordi de la Generalitat de Catalunya.

2007 Al novembre se li dedica un concert monogràfic al l’Auditori del Conservatori de Perpinyà amb l’Orchestre Perpignan Mediterranée dirigida per Daniel Tosi, durant l’Aujourd’hui Musiques Festival.

2008 Jordi Cervelló fa donació del seu arxiu-fons musical a la Biblioteca de Catalunya coincidint amb la presentació del CD de Columna Música amb l’obra per a piano a càrrec de José Enrique Bagaría.

2009 La Banda Municipal de Barcelona li encarrega compondre una obra per a piano amb instruments de vent i percussió (Concert per a piano, instruments de vent, contrabaix i percussió). Alhora realitza la versió amb orquestra simfònica (Concert-Hommage).

El desembre grava a Sant Petersburg la seva obra per a quartet de corda amb el Atrium String Quartet (Remembrances, Dos Moviments, Etüden nach Kreutzer i A Bach).

Compon Le Matin, trio per a violí, violoncel i piano que s’estrenarà l’any següent en el cicle Nous Sons de L’Auditori de Barcelona a càrrec del B3 Brouwer Trio.

2010 Rep el Premi Nacional de Música, per les seves composicions, d’una gran profunditat i inspiració, en què brilla el seu excepcional domini de la corda.

Compositor-resident de l’Orquestra Simfònica del Vallès per a la temporada 2010-2011. Durant aquesta temporada s’interpreten les obres Divertimento 2002, Concertino, Anna Frank, un símbol i Etüden nach Kreutzer.

Estrena de Fanfara al Palau de la Música de Barcelona, obra encàrrec de l’Orquestra Simfònica del Vallès per inaugurar la temporada 2010-2011.

Compon la cantata Vergine-Madre.

2011 Estrena de Concert per a piano, instruments de vent, contrabaix i percussió, obra encàrrec de la Banda Municipal de Barcelona per commemorar el seu 125è aniversari.

Any prolífic en la composició.Compon:

Natura-Contranatura per a orquestra simfònica, 4 Intermezzi per apiano, Trumpet-Fantasy per a trompeta i piano, Duo-Sonataper a violí i piano, Sonata per a violoncel i piano, Quartet de Sant Petersburg, Entre-deux per a viola i violoncel, Concerto di maggio per a piano i orquestra simfònica, Ka-din per a violí i piano i Il Diavolo per a violí i piano.

Membre del jurat del XI Concurso Internacional de Violín Pablo Sarasate. La seva obra Perpetuum mobile és obra obligada en aquest concurs.

Durant la XV Temporada de Música de Cambra de Santa Cristina d’Aro s’estrenen Duo-Sonata, amb Miguel Colom (violí) i Denis Lossev (piano) i els 4 Intermezzi amb Marc Heredia com a pianista.

El 16 de novembre s’estrena Il Diavolo al Carnegie Hall de Nova York.

Anuncis